Hier en op onze website ’t Majeur doen we verslag van het bestaan aan boord en onze belevenissen, varend door Europa.

Voor een paar dagen een vaarvakantie bij ons aan boord, zie de website

Als je per email bericht wilt krijgen wanneer we een nieuwe blog toevoegen of de website hebben bijgewerkt stuur ons een mail via,
tmajeur@gmail.com, met als onderwerp "volgen".

zaterdag 25 september 2010

Gouda

We reizen in een echt slakkentempo want we zijn nog steeds op de Hollandse IJssel en hebben dus ook nog niet besloten via welke route we uiteindelijk naar Haarlem gaan.Van Montfoort zijn we naar Oudewater gevaren, een afstand van slechts 8,5 km maar wij deden daar 2,5 uur over. De Hollandse IJssel is, met name dat stuk, heel erg smal, omdat wij groot zijn en dus veel water verplaatsen, kunnen we maar heel langzaam varen om te voorkomen dat we "onbestuurbaar" worden doordat er te weinig water onder de kiel zit.
Dat is allemaal geen probleem want die dingen heb je zelf in de hand en kun je rekening mee houden, veel vervelender zijn tegen liggers die niet aan de kant gaan en die verwachten dat wij uitwijken waardoor wij zover naar de kant moeten dat het lastig wordt weer naar het midden te komen, vooral huurboten hebben daar moeite mee.
de boten optocht in Oudewater

In Oudewater zijn we gebleven tot na het weekend, Michel is nog een dagje naar Amsterdam gegaan en we hebben de havendagen van Oudewater mogen meemaken.
Veel lawaai en toen het donker werd een optocht van verlichte en versierde boten die bij ons langs kwamen varen.

Bij een wandeling in de buurt kwam ik dit baggerbootje tegen, ik vond het een fraai systeem.
Een klein bootje met een enorme pijp erachteraan en een hakkepuf motor voor het zuigen erin. Om in het midden van de sloot te blijven  was het bootje met twee lijnen aan bomen op de kant verbonden en aan die lijnen trok de schipper zijn boot naar voren. Het ging langzaam maar werkt wel

In de lampenwinkel in Oudewater hebben we ook  nog de perfecte lamp voor boven de tafel in het stuurhuis gevonden.

Waaiersluis
Maandagochtend  zijn we uit Oudewater vertrokken met de bedoeling om in ieder geval tot Gouda te komen. Hiervoor moeten we de Waaiersluis passeren, de overgang van de Gekanaliseerde Hollandse IJssel, waarop wij varen naar de Hollandse IJssel, de getijde rivier.
Die sluis is niet groot genoeg voor ons, slechts 24,5 meter, maar 4 keer per etmaal is het water niveau aan beide zijden gelijk en kunnen dus alle deuren opengezet worden waardoor gedurende 10 minuten passage mogelijk is. We hadden gebeld en begrepen dat we om 13 uur konden passeren. Dat was een vergissing, we moesten een paar uur wachten. Het plekje is zo fraai en op korte fietsafstand van het centrum van Gouda, dat we er nu nog liggen en de tijd nuttig besteden met klussen  (afmaken van het stuurhuis).
sluis en schip in de ochtendmist

Het bijzonder aan de sluis is dat er een dubbele set deuren in zit en dat de deuren, middels een ingenieus systeem  ook tegen de stroom in geopend kunnen worden, zie uitleg op wikipedia.
We merken trouwens wel dat het steeds herfstiger wordt, de blaadjes verkleuren en 's morgens hangt er mist over het water, goed voor mooie plaatjes.
Na nog een bezoekje aan Amsterdam gaan we hier dinsdag weg, dan zullen we toch de route moeten bepalen.

Ik ben vergeten verslag te doen van de ontwikkelingen met de moestuin, dat was/is nog geen sinecure!
Het eerste zaaigoed is niet of nauwelijks opgekomen omdat de combinatie zon en wind toch te heftig was en de aarde teveel uitdroogde ondanks mijn trouwe sproeien. Ik heb er toen een soort windschermpje om heen gezet en deels opnieuw gezaaid en deels kleine plantjes erin gezet (anders wordt het te frustrerend). Nu het 's nacht toch behoorlijk veel kouder wordt en er ook af en toe heftige buien vallen hebben we er een kasje  overheen gemaakt wat overdag open kan en aan het eind van de dag gesloten wordt, het houdt me bezig.
Maar de sla groeit, de radijsjes komen op en al doende leer ik. Volgend jaar in de herkansing en met dit kasje kan ik al vroeg gaan zaaien.
Alle bloemen en het tuintje leveren trouwens veel, positief, commentaar op van voorbijgangers, zowel op het water als op de kant.

1. Wij wensen, met name mijn schipper, wenst je erg veel succes met je 2e kans in je moestuintje :)