De planning voor werk aan het schip langs de kade bij Willem
was een week, zaterdag zouden we vertrekken.
We wisten natuurlijk wel dat het langer zou duren en dat
klopte, uiteindelijk zijn we de donderdag erna pas weggegaan, maar toen was er
ook wel een heleboel gebeurd (de meeste en duurste werkzaamheden nu
onzichtbaar).
terug op bekend terrein |
Het was weer heel bekend om er te zijn, we hebben er bijna 2
jaar gelegen tijdens de verbouwing en daarvan 1 jaar wonend op het schip. Hoewel
erg leuk om iedereen weer te zien en erg nuttig vanwege alle werk dat gedaan is
waren we blij dat we, na korte tijd, weer weg konden en lekker gaan varen.
Via het Noord-Willemskanaal en de Drentsche Hoofdvaart weer
naar het zuiden, het blijft een leuke vaarweg waar je wel de tijd voor met
nemen.
Iedere keer weer vind ik de kleine draaibruggen, die geopend
worden doordat de brugwachter over het halfronde ponton loopt en zo de brug
draait, erg leuk om te zien.
een loopdraaibrug in de Drentsche Hoofdvaart |
Ook deze keer weer het weekend in Dieverbrug en eindelijk de
fietstocht naar de Hunebedden gemaakt.
Hoewel een Hunebed als je er naar kijkt natuurlijk niet meer
is dan een berg stenen (weliswaar 2-20 duizend kilo per stuk) is het wel indrukwekkend
als je je realiseert hoelang ze er al liggen (5000 jaar), waar ze toe dienden
(grafheuvels) en hoe ze er kwamen ( met de hand er naar toe gerold en getrokken).
Vergeleken met de piramides in Egypte een peulenschil maar toch indrukwekkend.
Vergeleken met de piramides in Egypte een peulenschil maar toch indrukwekkend.
het Hunnebed bij Diever |
als de schilden van een gordeldier, deze constructie ligt aan beide zijden van het water |
Op weg naar het noorden hadden we al gezien dat er een soort
metalen gordeldier op de kant lag aan weerszijden van het Ramsdiep, een
balgstuw.
Het is een opblaasbare dam van rubberdoek die automatisch
vult met lucht en water als het waterpeil binnen een uur stijgt met (meer dan)
50cm. De barrière van 10m hoog is dan een bescherming tegen het opstuwende
water uit het Ketelmeer.
achter de rubberflap ligt de opblaasdam |
De grootste balgstuw ter wereld en de enige die is
bedoeld als stormvloedkering.
De idee was dat de stuw minstens eenmaal per
jaar in werking
moest komen maar in januari 2012 was het voor het eerst weer aan de orde sinds
2007.
balgstuw instructiefilmpje
balgstuw in werking
balgstuw instructiefilmpje
balgstuw in werking
Dit keer zijn we niet via de polder maar via de Randmeren gevaren en dan over de Eem naar Amersfoort.
Gelukkig nog een paar dagen beter weer zodat we konden
schilderen opdat we als we feest aan boord hebben er zo goed mogelijk bij
liggen.
Eindelijk zijn de luiken geschilderd die al 3 jaar in de
menie stonden en ook alle beschadigingen her en der zijn bijgewerkt.
We hebben al veel plezier gehad van de wind flap die we in
Groningen lieten maken, met haken kunnen we die heel makkelijk ophangen aan de
kant waar de wind vandaan komen en zo biedt het veel bescherming.
beschermd door de nieuwe windvanger is schilderen op het achterdek goed te doen |
Nu liggen we dan tot half mei afgemeerd in de stadshaven van
Amersfoort met zicht op de Koppelpoort.
Deze dagen staan geheel in het teken van de
huwelijksceremonie van onze dochter en schoonzoon die volgende week aan boord
plaats vindt: poetsen, boenen, taart maken, kleding verzorgen, schip versieren
……..etc.etc.
de Koppelpoort in Amersfoort |
Het volgende blog zal ik voor één keer van mijn eigen regel
afwijken en wel het verhaal en de foto’s posten die gaan over ons sociale leven
en die niets te maken hebben met varen: dan het verslag van de feestdag.
Leuk verhaal weer! Ben nu al benieuwd naar het volgende blog :-)
BeantwoordenVerwijderenNou idd weer een leuk verslag.
BeantwoordenVerwijderenWat wij ook even kwijt willen is de complimenten voor de prachtige TUIN :)
Ook een hele fijne dag samen toegewenst met de familie.
Groetjes de 2 matrozen