De route van Amersfoort naar Wijk bij Duurstede
We zijn inmiddels als weer een maand weg uit Amersfoort, na
zes maanden op één plek gaat het ieder jaar ook wel weer kriebelen, zo half
maart.
We hadden bij vertrek gelukkig een goede matroos aan boord
die ons veilig door de brug hielp
Eerst de motor starten
|
Zorgvuldig navigeren
|
Hoewel het geen erg koude winter was, onder andere af te
meten aan de hoeveelheid diesel die we verstoken om het warm te houden, hebben
we wel heel even sneeuw gehad.
We genoten van de kleinkinderen en het oppassen, iedere
winter weer nieuw omdat we ze dan een tijd niet gezien hebben en de verandering
zo zichtbaar is.
Een wekelijkse oppasdag en leuke dingen doen.
|
|
Opa is zo goed en zo gek niet of…….
Beide jongetjes hebben regelmatig bij ons gelogeerd en ook
dat is iedere keer een feest.
Nu voorlopig dus weer even niet, maar komende winter gaan we
gewoon weer naar Amersfoort.
Nathan speelt met de boerderij die ooit van Steven was
|
Panache laat zich heel veel welgevallen van deze jongetjes
en is ook telkens weer opgelucht als ze weggaan
|
Toen we over de Eem voeren zagen we al een fraai staaltje
van Nederland-Waterland en hoe ook hier de strijd om het land droog te houden
een blijvende strijd is.
Te midden van de schapen ligt alle materieel
|
Verhoging van de dijken
|
Allereerst zijn we terug gegaan naar Vreeswijk. Daar hebben
we vorig jaar lange tijd doorgebracht omdat we op de helling moesten en
vervolgens gebleven zijn om heel veel te klussen en we vonden het er goed
toeven.
Er waren nog een paar puntjes op de i te zetten en met een
kont zoals die van onze Luxemotor is het erg handig als je gebruik kunt maken
van een ponton, dat we gelukkig mochten lenen van de werf.
De kont van het schip
|
De kont van Michel
|
Van Vreeswijk een klein beetje zuidelijker naar Meerkerk
waar de elektricien aan boord kwam om kabels en dergelijke te verleggen
waardoor we nu ook betere opbrengst van de zonnepanelen hebben.
Bovendien bleek er iets raars met de acculader, plotseling
waren we ruim 64000 ampère aan het laden, genoeg om in ieder geval het energie
probleem in Nederland grotendeels op te lossen.
Na enig puzzelen bleek het gewoon een software probleem te
zijn.
Vanuit Meerkerk heeft Michel met een vriend, in vier dagen,
een retourtje naar Antwerpen gevaren, alwaar hij de tanks heeft volgeladen om
komende winter weer te stoken.
Dat is zoveel voordeliger dat het, zelfs met de kosten voor
de reis, gunstig is.
Daar stond ik op de kant met mijn koffertje, voor een paar
dagen naar Amsterdam wat ook niet vervelend is.
Daar gaat alles
Wel heel vreemd want ik zag niet alleen mijn man wegvaren
maar hij nam mijn hele huis mee, ik was er nog nooit eerder niet bij als het
schip ging varen.
Nou ja voor alles een eerste keer en een paar dagen later
waren ze terug met mijn hele hebben en houwen.
Van Meerkerk weer terug naar Vreeswijk waar we iemand aan
boord kregen die voor ons een soort stelframe aan de zonnetent heeft gelast
waardoor we zelf kunnen zorgen dat de staanders bijgesteld kunnen worden als
dat nodig is.
De twee kruisschoren vormen de nieuwe constructie
Een hopelijk even simpele als doeltreffende manier om dat te
doen. Het hele frame met zeildoek is erg zwaar en als we het vaak op en neer
doen gaat het een beetje ‘schuiven’, nu kunnen we dat zelf herstellen.
Gelukkig, want we zijn nog steeds erg blij met de zonnetent
en de op en neer constructie en willen die nog lang kunnen gebruiken.
Zaterdag 30 april zijn we vertrokken uit Vreeswijk en voor
ons gevoel begon toen echt de reis van deze zomer.
Wat daaraan bijdroeg was dat we vanuit de Koninginnesluis op
de Lek naar het oosten gingen en dat hadden we nog niet eerder gedaan. Onbekend
terrein en dat is wel weer heel leuk; we gingen niet erg ver want zijn gestopt
in Wijk bij Duurstede waar we dus niet eerder, met het schip, waren.
Wijk bij Duurstede is een pitoresque dorp
Hopelijk gaat het de komende tijd wat mooier en vooral
warmer weer worden want er moet hoognodig gewerkt worden aan de tuin en alle
plantenbakken.
Helaas hebben een aantal geraniums, in tegenstelling tot
vorig jaar, deze winter niet overleefd
|
In de tuin heeft gelukkig iets meer standgehouden.
Misschien beschermt door de sneeuw?
|
Om een idee te geven schrijf ik hier eens wat cijfers op:
Via de weg is het 24 km van Amersfoort naar Wijk bij
Duurstede, 24 minuten met de auto.
Met ons schip varen wij van Amersfoort naar Wijk bij
Duurstede in ruim 12 motoruren (dat zijn de uren dat de motor moet draaien,
wachttijden inbegrepen).
De bedieningstijden van de sluizen en bruggen noodzaken ons
het in meerdere dagen te doen.
Sinds we uit Amersfoort weg zijn heeft het schip 408 km
gevaren en bijna 49 motoruren gedraaid,
we zijn nu een maand onderweg. Zie de kaart bovenaan dit blog voor de afgelegde
route.
Van Amersfoort naar Berlijn kunnen we varen in ruim 6,5
dagen, geplande vaartijden dagelijks tussen 6-24 uur waarbij de beperking weer
zit in de bedieningstijden van sluizen en bruggen.
Aan het eind van het vaarseizoen zal ik een overzicht geven
met de benodigde uren en de gevaren uren voor de trip die we gemaakt hebben,
dan ook met kaarten erbij van de kortste route Amersfoort-Berlijn-Amersfoort en
de gevaren route.
We plannen terug te zijn in oktober, dus ga maar na J
We zijn nu dus echt begonnen aan onze reis naar Berlijn en
omstreken en de komende maanden zal ik wat we beleven bijhouden op dit blog.
Als je vragen hebt of een reactie wilt geven op dit blog, zie het venster onder deze posting
Geen opmerkingen:
Een reactie posten