Hier en op onze website ’t Majeur doen we verslag van het bestaan aan boord en onze belevenissen, varend door Europa.

Voor een paar dagen een vaarvakantie bij ons aan boord, zie de website

Als je per email bericht wilt krijgen wanneer we een nieuwe blog toevoegen of de website hebben bijgewerkt stuur ons een mail via,
tmajeur@gmail.com, met als onderwerp "volgen".

dinsdag 27 juli 2010

Almelo

Vanaf Meppel zijn we via de Hoogeveense vaart naar Hoogeveen gevaren, waar we de volgende dag aankwamen omdat op een gegeven moment de bruggen ophouden met draaien.
Op de plek waar we overnacht hebben heeft Malka, zij en een vriendin waren een paar dagen mee, een prachtige foto gemaakt van het naderende onweer (wat uiteindelijk niet over maar langs is gegaan).

Zaterdagochtend zijn we vroeg vertrokken omdat we uiterlijk om 17uur in de buurt van een station (Veenoord) wilden zijn. De vriendin van Malka moest zondag weer naar huis en op die dag draait er geen enkele brug in die regio, een echte rustdag, dus op de zaterdag kwam het aan.
In Hoogeveen zijn we even gestopt voor een krantje, Michel bleef aan boord en hij gaf ons bij terugkeer de opwekkende mededeling dat er een lek in het hydrolieksysteem zat. Niet verder varen dus.
Er heeft veel telefonisch overleg plaats gehad tussen Michel, Willem en de installateur van de hydroliek. Het is Michel gelukt het lek te vinden (een niet goed sluitende koppeling) het te repareren (na aanpassing van bestaand gereedschap) en het geheel weer draaiend te krijgen. Helaas was alle hydroliekolie inmiddels wel weggelekt en hadden we niet genoeg aan boord om goed bij te vullen.
Malka vond toch nog een bedrijf in Hoogeveen dat op zaterdagochtend open was en de man

was bereid even op ons te wachten.
De dames zijn met de fiets en een kar erachter op pad gegaan en wij met de boot er achter aan, een aantal bruggen verder hebben we ze weer opgepikt met een vat olie, toch nog allemaal geregeld.
De vertraging die we hadden maakte wel dat we onmogelijk nog in Veenoord konden komen.
We zijn een kilometer of 10 daarvoor gestopt op een heel mooi plekje aan de Verlengde Hoogeveense vaart, een van de mooiere kanalen van Nederland en wilden de volgende dag dan maar met de rubberboot naar het station
Soms helpt het toeval een handje, een vriend van Michel belde op dat hij zondag kwam koffie drinken en heeft daarna Laura een lift gegeven. De volgende dag zagen dat het toch een heel eind was dat we van het station verwijderd waren.



De zondag stilliggen is wel goed benut en de console rond het stuurwiel is nu geschilderd.
Let op de horizontale streep in het linker onderkastje, dat is een metalen rand en het restant van de vloer van het oude stuurhuis, geeft een mooi beeld van hoever we gezakt zijn met het stuurhuis.
We hebben het stuurhuis nu volledig in gebruik, ook de kast onder het raam is zo goed als klaar, foto volgende keer, en varen nu een aantal dagen met vrienden en familie rond dus lekker niet werken.

We liggen nu een nacht in Almelo, dat we erin mochten is een vergissing want het zijn de Haven dagen van Almelo, het is hier stampvol lekker veel muziek en vertier  en eigenlijk geen plaats voor een groot schip als wij. Maar goed, voor één nacht worden we gedoogd, is voor ons ook wel genoeg!
Vanaf morgen het Twente kanaal richting Zutphen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten