Hier en op onze website ’t Majeur doen we verslag van het bestaan aan boord en onze belevenissen, varend door Europa.

Voor een paar dagen een vaarvakantie bij ons aan boord, zie de website

Als je per email bericht wilt krijgen wanneer we een nieuwe blog toevoegen of de website hebben bijgewerkt stuur ons een mail via,
tmajeur@gmail.com, met als onderwerp "volgen".

woensdag 14 juli 2010

en zo gaat dat dan.....

Zoals ik al zei de route plannen is iets anders dan de route zo varen, maar dat we wat we nu beleefd hebben!
Na het Noord-Willemskanaal werd het de Drentsche Hoofdvaart, een veel minder mooi stuk en de hele tijd langs de provinciale weg.
We besloten dus toch naar de Turfroute af te slaan, staat wel op het kaartje gepland maar we aarzelden nog een beetje want het is wel een veel langere route en we moeten de zonnetent laten zakken om onder de vaste brug van 3.7m te kunnen passeren.
We moesten vanuit de, vrij smalle, vaart een haakse bocht over stuurboord maken om door de brug naar de Compagnonsvaart op te gaan.
Terwijl Michel bezig was met deze lastige maneuvre, liep ik met het stootbandje heen en weer en maakte een praatje met de brugwachter. Ik vertelde hem dat we misschien over een dag of twee weer terug zouden komen als we niet verder gingen dan Oosterwolde. De brugwachter meldde mij toen dat we nergens meer konden keren als we eenmaal door de brug waren. Snel overleg tussen Michel en mij en we besloten om door te varen en dan de lange route te nemen. 'O ja', zei de brugwachter toen,  'er is deze winter een nieuwe hefbrug  gemaakt bij Oosterwolde en daar is een foutje gemaakt, hij gaat niet hoger dan 3m'. Wij zijn op ons allerlaagst 3.1m dus geen kans van passeren. Op geen enkele kaart of in PC Navigo is nog melding gemaakt van deze brug.
Als ik niet een praatje had gemaakt, had hij ons gewoon laten doorgaan en zouden we het hele eind (kilometers lang) achteruit terug moeten varen, wat een oen!
Maar goed, we lagen al 3/4 door de brug, moesten dus nu nog lastiger achteruit weer uit de brug, aan beide zijden lag een sliert bootjes te wachten om te passeren en op de weg stonden auto's te wachten die wilden doorrijden. Michel deed het keurig en we zijn daarna in een rechte lijn naar het zuiden gevaren in de richting van Meppel. We liggen nu 2 dagen bij Diever en gelukkig werd na Hoogesmilde het traject ook weer mooier, metonder andere een paar heel fraaie met de hand bediende sluisjes. Zelfs de provinciale weg stoort hier minder. Morgen varen we door naar Meppel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten